Fra Løgstør kjørte vi langs Limfjorden og etterhvert ut mot Vesterhavet og nedover langs vestkysten.

Da vi kom til Nørre Lyngvig mellom Vesterhavet og Ringkøbing Fjord svingte vi inn på Nørre Lyngvig Camping.

Dette er en stor naturcampingplass beliggende i klittene ut mot Vesterhavet. Vi var slett ikke alene om å ta inn her, campingplassen var ganske godt belagt med folk – i all hovedsak tyskere. Faktisk så vi ikke en eneste bobil eller campingvogn med norske skilter – her var det stort sett tyskerne som rådde grunnen.

Været var nydelig – det var rett og slett sommer, selv om kalenderen sa slutten av april. Sola skinte – det var nesten vindstille og campingplassen var full av folk som bare nøt denne smaken av sommer  så tidlig på året.

Aprilsommeren nytes på Nørre Lyngvig Camping
Nørre Lyngvig Camping - med Ringkøbing Fjord i det fjerne
Selv om det var en del folk på stranda - var det ingen som badet......
Sommer i april.....
Klittene - så typisk dansk.....

Nørre Lyngvig Fyr – det nyeste fyret på Danmarks vestkyst – bygget i 1905

Middagen ble fortært utendørs denne flotte og varme langfredagen i april

Dagen etter – påskeaften – opprant med like flott og solrikt sommervær – men ikke fullt så varmt som langfredagen – litt vind la en liten demper på temperaturen. Vi satte oss på syklene og dro de 4-5 kilometrene inn til Hvide Sande – byen mellom Vesterhavet og Ringkøbing Fjord – som sydet av sommerstemning denne påskeaftenen.

Fiske etter ål langs bryggene i Hvide Sande
Sommerstemning på havna i Hvide Sande

Første påskedag tok vi syklene fatt igjen og dro i retning tettstedet Søndervig som ligger ca 9 km nord for Nørre Lyngvig. Før vi kom til Søndervig syklet vi ned til Lyngvig havn – en hyggelig liten lagune ved Ringkøbing Fjord – en havn slik en dansk liten småbåthavn skal være…..

Havna i Lyngvig

Fra Lyngvig syklet vi inn til tettstedet Søndervig – et typisk turiststed med en hovedgate omkranset av spisesteder og ferieboliger – og med et yrende folkeliv en solrik første påskedag.