Så kunne vi endelig legge ut på vår lengste tur med Hymeren hittil. Den lenge planlagte turen til Kystriksveien, Steigen og Lofoten startet med en overnatting i Oslo.

16. juli ble vårt fjerde barnebarn født – 9 dager gammel traff vi han for første gang. Etter at lille Ole både var kost med og behørig fotografert, tok vi T-banen tilbake til Hymeren som stod parkert på Skullerud. I stekende sol og 30 varmegrader tok vi E6 for oss oppover.

Etter en litt slitsom etappe langs E6 mellom Hamar og Mjøsbroa grunnet mye veiarbeid gikk ferden videre oppover langs Mjøsa og gjennom Gudbrandsdalen. Vi stoppet for kvelden på hyggelige Elstad Camping ved bredden av Gudbrandsdalslågen i fint og varmt sommervær.

Neste etappe var ikke så lang, 14 mil bare, vi hadde sett oss ut parkeringsplassen ved viewpoint Snøhetta for neste overnatting. Været var fremdeles upåklagelig, og i shorts og singlet tok vi oss opp på Tverrfjellet med den flotteste utsikten til Snøhetta.

Dagen etter våknet vi til lyden av sauebjeller, stod tidlig opp og la ut på en lang etappe på 36 mil opp til Steinkjer hvor Kystriksveien starter.  Varmen herjet Norge disse julidagene, vi dro videre og kom fram til Namsos Camping i dirrende 33 varmegrader og blikk stille. Vi håpet jo på godt være denne turen, men fikk i overkant litt mye av både sol og varme…..

24. juli 2019

Lille Ole - 9 dager gammel - på veien mot nord kjørte vi innom Oslo og traff han for første gang

Etter å ha overnattet ved Skullerudstua startet den egentlige ferden nordover onsdag 25. juli. Vi fulgte E6 oppover til Ringebu etter å ha hatt et par stopp på veien for å spise litt og handle litt.

Hyggelige Elstad Camping ved Gudbrandsdalslågen - her ble det en stopp for natten
Elstad Camping lå flott til ved bredden av Gudbrandsdalslågen

Dagen etter gikk ferden videre opp gjennom Gudbrandsdalen og opp til Dombås. Herfra fikk vi en praktfull tur over Dovrefjell i strålende og varmt sommervær. Vi stoppet for natten på Hjerkinn med utsikt til Snøhetta.

Dovrefjell viser seg fra sin beste side
En stopp på Dovrefjell
Vi har startet på turen opp til selve utsiktspunktet viewpoint Snøhetta
Oppe ved utsiktspunktet med flott utsikt ut over fjellheimen og Snøhetta
Snøhetta
Det er bygget en utsiktspaviljong oppe på fjellet som består av jernplater og treverk med store vindusflater ut mot fjellheimen
Utsikten innenfra gjennom de store vindusflatene
Starten på stien som går opp til utsiktspunktet
Det nærmeste vi kom moskusene på Dovre var silhuetten av en
Bobil i fjellheimen
Det ble noen fine timer i varmt julisolskinn på Hjerkinn
Så har vi forlatt E6 og kommet over på første etappe av Kystriksveien - parkert i varmen på Namsos Camping
Namsos Camping lå fint til ved bredden av elva Namsen

Etter en natt på Namsos Camping startet den virkelige turen langs Kystriksveien dagen etter – vi kjørte oppover mot ferjeleiet i Gutvik og ferja over til øya Leka….