Mellom Treungen og Åmli lå tidligere en gammel jernbanestrekning som de senere årene har fått et nytt liv. Til glede for oss mange syklister har de gamle jernbanesvillene blitt erstattet av en flott opparbeidet sykkeltrasé.

 

Vi tok turen til Åmli så snart 17 mai på hjemmebane var unnagjort.  Sola skinte og gradestokken snuste på  20 tallet, endelig en liten smak av sommer.  Åmli er ei lita bygd i indre Agder, fint beliggende ved Nidelva som renner dovent forbi. Bygda har spandert gratis oppstillingsplasser for bobiler ved bade- og friluftsområdet langs elvebredden.  Her slo vi oss til for et par maidager for å sykle opp til Treungen på sykkeltraseen som går der den gamle Treungenbanen gikk.  Vi trengte en hel dag på denne utflukten – 34 kilometer en vei er jo overkommelig, men vi skulle tilbake igjen også…..

Litt historie følger jo med på en tur som denne.  Treungenbanen, som var en del av jernbanestrekningen mellom Arendal og Treungen, stod ferdig i 1913.  Den nedre delen mellom Nelaug og Arendal er fremdeles i bruk, hvem har ikke tatt toget fra Oslo med stopp på Nelaug der lokaltoget til Arendal venter på sine passasjerer.  Resten av banen er altså nedlagt, ekstra hyggelig er det jo at det er blåst nytt liv i gammel jernbanehistorie i form av denne fine sykkelstrekningen.

Det ble en flott sykkeltur denne solrike og fine lørdagen i mai. 7 mil tur/retur på elsykkel er absolutt overkommelig.  Ruta var for det meste flat med en svak stigning mot Treungen.  Vi syklet gjennom skog, krysset elva på flotte gamle jernbanebruer og passerte både vann og de gamle stasjonsbygningene, noen gjort om til privatboliger. Dekket var litt variabelt, noen steder grus, andre steder asfalt av litt ulik kvalitet.  Et par små strekk måtte forseres på riksveien, men anleggsarbeid fortalte oss at her kommer det ny sykkelvei etterhvert.

 

Klar for 3.5 mil på sykkelsetet - en vei.....
Gammel stasjonsbygning - her lå Sandå stasjon langs jernbanen mellom Åmli og Treungen
En gang ei jernbanebru - nå sykkelbro over elva
Gamle steinsettinger langs elva som skulle hindre tømmeret i å sette seg fast langs elvebredden
Vi syklet over flere bruer som krysset over elva, her er vi kommet nesten halvveis til Treungen
Karlsåna Bru - gammel ingerinørkunst
Vanntårnet ved Gaukås - en severdighet langs Treungenbanen
Nes Bru - som forbant gårdene som lå på hver sin side av den gamle jernbanen
Espebu tunnel - den eneste tunnellen langs denne gamle jernbanestrekningen
Fin badeplass ved Sjodiplane en liten avstikker fra sykkelveien
Flate svaberg langs ruta der det er fint å både raste og bade
Det er idyllisk i Treungen ved bredden av Nisservann
Det er ikke bare de gamle jernbanebruene som er flotte - steinvelvebrua over innløpet til Nisser er en kjent landemerke i Treungen
Vi har startet på turen fra Treungen og tilbake til Åmli igjen