Sommerferien står for døren, og i år som i fjor er vårt vakre land reisemålet. Fjellet lokker i finværet - Vasstulan hvor vi stoppet i fjor i iskald vind ble straks et må tilbake til sted. Men før vi kom så langt gjorde vi nattestopp både på velkjente Hovden og glovarme Notodden.

Turen opp Setesdalen var flott i det varme sommerværet. Vi hadde planer om å overnatte på bobilplassene ved Hartevann, men der var det smekkfullt. Dermed ble det en alternativ løsning for natten. Som gamle hjelpekorpsmedlemmer parkerte vi rett og slett ved Røde Kors hytta på Hovden, som nesten ikke er i bruk lenger, forfallen som den er. Dagen etter startet grå og overskyet, og endte i glovarmt solskinn på Notodden Bobilparkering ved Heddalsvannet.

Fra Notodden dro vi opp Numedalen med Vasstulan som mål. Her stoppet vi i fjor på vei fra Geilo, men iskald vind fratok oss lysten til å overnatte her. Vasstulan ligger 1100 meter over havet i et flott og vidstrakt høyfjellslandskap på toppen av Dagalifjell.  En del utleiehytter og en fjellkafe og milevis med turløyper. Og en fin plass for fricamping tvers over veien hvor trafikken fra riksvei 40 ikke var særlig sjenerende. Vasstulan leverte, med deilig og varm sommersol og fin topptur til Djupegrønuten som ligger 1237 meter over havet og med flott utsikt mot Hardangervidda og Hallingskarvet. Før denne siste dagen i juni gled over i juli ble vi belønnet med en flott solnedgang over Dagalifjell.

Røde Kors sin hytte på Hovden - bygget for ca 50 år siden - nå står den for fall
Ved Røde Kors hytta fant vi plass til Hymeren og gjenoppfrisket minner fra alle vintervaktene her i regi av hjelpekorpset
Otra renner forbi like nedenfor hytta omkranset av fjellbjørk
Hartevann på Hovden i sommersol
Notodden Bobilparkering - fin beliggenhet ved Heddalsvannet
Så var vi kommet til Vasstulan - fricamping i fine omgivelser 1100 meter over havet
Litt spredt hyttebebyggelse på Vasstulan
Mange turmuligheter på Vasstulan
Det ble topptur til Djupegrønuten som ligger 1237 meter over havet
Fin tur oppover lia
Vakkert høyfjellsterreng på Dagalifjell
Djupegrønuten - 1237 moh
Utsikten er upåklagelig - Hallingskarvet i det fjerne
Slakt høyfjellsterreng
Det ble en flott avslutning på en flott dag på Vasstulan