Solvik Camping, med utsyn til Smögenbron midt i mot, flate fjell og svaberg, strandnelliker og Sotenkanalen – alt rammet inn av et ubeskrivelig flott sommervær.

I det flotte sommerværet dro vi nedover Bohuslänkysten til vi svingte inn på Solvik Camping, parkerte bilen, slo ut markisen og nøt sommervarmen omgitt av et skjærgårdslandskap som tok pusten fra oss.  På Solvik ble vi i 4 døgn og brukte både beina og syklene flittig.

Onsdagen ble det oppdagelsesferd utover til Ramsvik og Ramsviklandet med Sotenkanalen.  Denne kanalen er delvis bygd av mennesker på 30 tallet for å spare båttrafikken for det værharde strekket utenfor.  I det flotte sommerværet ble det et idyllisk møte med kanalen, flate svaberg, blomstrende strandnellik i hopetall og en storslått utsikt ut over et blikkstille og blått Skagerrak ut mot Väderöene i det fjerne.

Torsdagen bar det igjen avgårde på sykkelsetet, denne gangen motsatt vei, over Smögenbroen og inn mot tettstedet med sin berømmelige Smögenbrygge.   Flott sommervær til tross, det var langt mellom både båter og mennesker langs Smögenbryggan denne maitorsdagen.  På badeplassen var det heller ingen trengsel, men mye pollen og alger i vannet gjorde at det egentlig ikke fristet å bade.  Vi oppdaget også en annen idyllisk badebukt utover mot Hasselösund, mens sola skinte og havet lå blikk stille utenfor.  Området rundt Solvik Camping innbød også til vandreturer på beina over de flate fjellene bortover mot Sotenkanalen.  Langs kanalen lå det gjemt flere idylliske hytteeiendommer – finere omgivelser å feriere i skal man lete lenge etter…..

Solvik Camping i tidenes flotteste maivær
Flotte områder for fotturer på de flate fjellene oenfor campingen, med Smögen i det fjerne

Dagen etter at vi kom til Solvik satte vi oss på sykkelsetet med kurs for Ramsvik noen kilometer nord for campingen.  Vi syklet først ned til Sotenkanalen som er delvis bygd av mennesker på 30 tallet for å spare skipstrafikken for et værhardt havstykke.  Det ble også en tur til Ramsvik Camping og Stugby før vi dro til topps og kunne skue ut over et blått og stille Skagerrak i sommervarmen.

Sotenkanalen - delvis skapt av mennesker
Innløpet til den delen av kanalen hvor broa forbinder fastlandet med Ramsviklandet. Broa svinges til side når båtene går gjennom
Vakkert skjærgårdsmiljø langs Sotenkanalen
Enda en skjønn hytteidyll langsmed Sotenkanalen
Ramsvik med camping og hytteby - og plass til 3-4 bobiler på bryggekanten
En liten sommeridyll
Med sykkel til topps på Ramsviklandet

Er man i området rundt Smögen hører det så absolutt med en sykkeltur over broa og utover mot Smögenbryggan.  Vi har vært her før, både i gråvær og sol, men aldri i slikt nydelig og varmt sommervær som denne maidagen….

God plass og praktfullt vær langs bryggene
Finere enn dette kan det knapt bli
Enda bare mai - men full sommer i Smögen
Velkjent Smögenmotiv - de fargerike båthusene innerst i havna
Smögensjarm

Før syklene ble parkert denne flotte og varme maidagen svingte vi ut til Hasselösund med sjøboder, badeplass og bobilparkering – uten at sistnevnte fristet nevneverdig.  Vi kunne nok ikke få det bedre enn vi hadde det på Solvik Camping….

Farvel til Solvik Camping etter 4 varme og flotte dager i et kystlandskap rammet inn av sol fra skyfri himmel, nesten vindstille og herlig sommervarme.  Turen gikk videre til Marstrand – etter fjorårets søkkvåte og tåkete opphold der var vi temmelig sikre på at det ville bli stikk motsatt denne gangen – og det ble det……