Molde – min fødeby – med flotte Kviltorp Camping rett utenfor sentrum ønsket oss velkommen i et praktfullt sommervær selv om kalenderen sa september.

Fredag 21. september satte vi oss i bilen hjemme med kurs for godværet som var lovet på Nordvestlandet.

Etter 47 mil på hjul stoppet vi for natten på Lillehammer Camping, kjent fra i fjor sommer.  Fint i år også med Mjøsa blikk stille få meter fra bilen, men adskillig færre bobiler enn i fjor.  Middag i bilen, litt vin i glasset og en tidlig kveld før vi var på veien igjen ved 9-tiden neste morgen.

Ute på E6 igjen dagen etter satte vi kursen nordvestover.  Skydekket så lyst og lovende ut der framme, og da Dombås var passert sprakk skyene opp og finværet åpenbarte seg i all sin prakt.  Over Lesja og Bjorli bar det, og ned Romsdalen langs elva Rauma.  Etterhvert dukket den majestetiske Trollveggen opp foran oss – det ble en lang og god rast på parkeringsplassen ved foten av de mektige fjellene.  Åndalsnes ble passert, videre rundt Isfjorden og over til Åfarnes.  En halvtimes fergetur til Sølsnes før de siste milene inn mot Molde ble tilbakelagt.  Gjensyn med min fødeby, siste besøk i Molde var i 1989 og 2003.

Vi la oss inn på Kviltorp Camping rett utenfor sentrum – og hvilken plass vi kom til….

Været gjorde nok sitt – sola skinte fra skyfri himmel, knapt et vindpust kruset fjorden, og fjellene dannet bakteppet for den flotteste utsikten vi har hatt fra bobilen.  Til alt overmål var det en eneste ledig plass igjen i første rekke ut mot fjorden – denne var nok tenkt til oss som hadde kjørt så langt for å oppleve dette….

Fullt belagt av bobiler på Kviltorp en lørdag i slutten av september – her var det godt å være.  Grillen kom fram, og i nydelig høstvær med sommerlige temperaturer nøt vi årets siste grillmåltid…..

Mektige fjell foran oss - vel verdt en stopp lang veien

Etter å ha kjørt de 80 milene hjemmefra og opp hit var det godt å kunne parkere bilen i første parkett med utsøkt utsikt over fjorden og fjellene.  Sola varmet, det var som den flotteste sommerdag, selv om kalenderen sa slutten av september.  I slike omgivelser og med hyggelige bobilnaboer fra Sunndalsøra kunne vi ikke hatt det bedre enn her akkurat da……

Moldepanoramaet i gyllent kveldslys
Det er ikke ofte Hymeren har så flott utsikt
Kviltorp Camping i Molde

Dagen etter tok vi syklene fatt inn mot sentrum av Molde, byen jeg er født i men forlot bare halvannet år gammel.  Finværet lagde den perfekte rammen rundt besøket, som endte høyt oppe over byen for å titte innom nevø Fredrik og samboer som har slått seg ned i denne fine byen.

Molde sentrum
Kirka i Molde - jeg ble døpt på bedehuset da kirka ikke var bygget i 1956
Molde Fjordstuer - fin beliggenhet ved fjorden
Flott langs sjøkanten i byen
Et annet velkjent landemerke i Molde - den karakteristiske silhuetten av hotellet Seilet