Siste stopp på kanalferden ble Töreboda, med innlagt sykkeltur til idyllen Jonsboda – helt forlatt av alle sommerens båter og bobiler….

Vi tok inn på Töreboda Camping som lå helt inntil kanalen.  Siden det er slutten av sesongen og ikke det beste været, kunne vi velge og vrake i plasser, så da ble det med kanalutsikt denne gangen også.

Vel parkert kom syklene fram siden solen glimtet gjennom skyene både nå og da.  Sykkelveien østover langs kanalen fra Töreboa var veldig idyllisk, og Jonsboda, som vi nådde etterhvert, viste seg å være et særdeles hyggelig sted.  Kafe og camping med små hytter for utleie, og fin stellplass for bobiler inntil kanalen.  Gjestehavn og brygger langs vannet, og de obligatoriske gule husene bygget i gammel stil.

Solen tittet fram, kanalen lå blikk stille, og hele stedet åndet av skikkelig idyll.  Synd at ingen andre enn oss fikk oppleve vakre Jonsboda denne torsdagen.  Kafeen var stengt, stellplassen tom for biler og ikke en eneste liten båt i gjestehavna.  Det ånder en egen ro over slike vakre steder når turistene har reist hjem….

I Töreboda ble vi i to dager.  Neste dag ble det gjensyn med Norrkvärn,  Hajstorp og Lyrestad, men fra motsatt retning.  Kafeen i Hajstorp var åpen i dag også, det ble kaffe, eplesider og kanelboller ved kanalen.  Litt grått og trist vær igjen i dag, i motsetning til gårsdagens varmende solstråler.

Ny plass - Töreboda Camping rett ved kanalen
Høst ved Göta Kanal
Det var en utrolig stille og fin dag med det blanke vannspeilet
Vi har syklet langs kanalen og er framme i Jonsboda
Syklene er blitt våre faste følgesvenner og har gitt oss mange flotte opplevelser, som her i Jonsboda
Så fint og idyllisk kan det være en septemberdag ved Göta Kanal
Flott sykkeltur tilbake til Töreboda langs det blikkstille vannet

En liten kuriositet i Töreboda – linjefergen Lina som er Sveriges minste regulære ferje. Overfarten tar under et halvt minutt og foregår ved hjelp av håndkraft som trekker ferjen over kanalen ved hjelp av et rep.

Bellevue - kjent kanalbåt som vi så første gang gjennom slusene i Sjötorp

Vi måtte etterhvert begynne å tenke på hjemferden.  Billett med Fjordline fra Strömstad til Sandefjord ble bestilt, og siste natten ble tilbragt på Lagunen Camping rett utenfor Strömstad.

En hyggelig sykkeltur inn til byen ble det på lørdags ettermiddagen, en by som forøvrig sydet av sommerstemning en lørdag i september.  Sola tittet fram igjen en stund og havnefronten var riktig godt befolket av både svensker og sikkert mange nordmenn også som visste å sette pris på noen etterlengtede solstråler.  Det gjorde vi også etter kjøreturen fra Töreboda i plaskende regnvær som heldigvis gav seg etterhvert som vi kjørte oppover langs kysten.

Søndag klokken 11.00 la M/S Oslofjord fra kai med oss ombord.  Ferden langs Göta Kanal var over, den frister til gjentakelse, fohåpentligvis i LITT bedre vær…….