Juni er her med bud om sommer, og vi har på nytt pakket bilen med kurs østover. Det er lenge siden vi har overnatta på havna i Sandefjord for å ta ferja til Strømstad neste morgen. Men nå var det dags for en liten stopp i grannelandet igjen før pinsehelga ble tilbragt på Ekeberg Camping i Oslo.

Den første dagen i juni måned skrev vi under på overtagelsesprotokollen for et hussalg og overlot nøklene til ny eier, for deretter å sette oss i bilen for å dra østover. Sandefjord var som før, full bobilparkering og et knippe bobiler på den offentlige parkeringsplassen. Allerede klokka 7 neste morgen la Color Viking fra kai. En god frokost og litt taxfree handel ombord, og dermed var de 2,5 timene gått og vi kunne kjøre i land i Strømstad. Vi skulle egentlig kjøre E6 nordover inn i Norge igjen med en overnatting på veien mot Oslo. Men så var det så deilig å være i Sverige igjen at vi dro til Grebbestad istedet. Her stod vi en natt på naturstellplassen rett utenfor sentrum, med grønt gress under føttene og omgitt av junigrønne løvtrær. Været var deilig, vi sykla inn til sentrum og dro både til topps og bryggelangs i solskinnet.

Dagen etter kjørte vi de 16 milene opp til Ekeberg Camping, her var det som vanlig mye utlendinger og ganske godt belegg. Stolpejakten er jo godt i gang, det ble både jakting på stolper på Brokelandsheia på vei østover, og en god stolperunde i Sandefjord, før Ekebergstolpene stod for tur. Bortsett fra noen regnskyll på fredagskvelden kunne pinsehelga by på deilig og varmt sommervær, som skapt for grilling sammen med sønn og svigerdatter og de to barnebarna som vi ikke hadde sett på en stund. Vi skulle egentlig dra fra Ekeberg og mot svenskegrensa 2. pinsedag, men været var så varmt og deilig at vi forlenget oppholdet med ett døgn, det fristet ikke å sitte i bilen i finværet.
Fin naturstellplass i Grebbestad med god plass til mange bobiler
Bryggene i Grebbestad, klar for sommerens storinnrykk
Grebbestads "byfjell", denne gangen ville vi til topps her
Fint utsiktspunkt på toppen av fjellet
Grebbestad sett fra oven
Litt av trappene opp mot toppen av fjellet
Litt Grebbestadsjarm
  Etter en fin dag og kveld i Grebbestad dro vi neste formiddag oppover E6 mot Svinesund og videre opp til Ekeberg Camping i Oslo. Ekeberg er etterhvert blitt et velkjent tilholdssted når vi er i Oslo, med sin strategiske beliggenhet i forhold til Mortensrud og Dal/Brenna, der sønn og svigerdatter og barnebarn bor.  Mange mener mye om Ekeberg Camping, både at plassen er nedslitt og dyr. Jo, sanitæranleggene kunne nok trenge en oppgradering, men nå er det som det er. Det er en evig kamp om strømuttakene på Ekeberg, siden bare halvparten av plassene har tilgang til strøm, men når alle strømstolper er opptatt, ja så er det ikke flere strømplasser tilgjengelige. For oss er det helt OK å stå på Ekeberg, både med og uten strøm, her er vi jevnlige gjester.
Ekeberg Camping, der de utenlandske bobilene er i absolutt flertall
Fin utsikt over Oslo fra veien opp mot campingplassen
Skulptur ved Ekebergrestauranten som skuer ut over Oslo By
Ekebergtrappene, kjent innslag i Ekebergparken
En runde i Ekebergparken tar oss forbi mange skulpturer
En tur bort til Ekeberg Husdyrpark er nesten obligatorisk når barnebarna kommer på besøk i bobilen