Tid for Danmarksferd igjen. Ettermiddagsferja legger til i Hirtshals kvart på åtte om kvelden, da var det langt nok å kjøre de 5 milene til Frederikshavn og overnatte ved byens berømmelige palmestrand. Dagen etter ble viet vestkysten og Bulbjerg, en 47 meter høy kalksteinsklippe som sakte males i stykker av det frådende havet.

Palmene på stranden ved Frederikshavn glimret imidlertid med sitt fravær, foreløpig frister de tilværelsen innendørs i kommunale drivhus, før de skal få lov til å pryde stranden hele sommeren igjennom. Men stranden, den ligger der, hvit og vakker, omkranset av marehalm og med sine bølgebrytere av rullestein. April måned og en kraftig nordøstlig vind er ikke forenelig med strandliv , bortsett fra en og annen danske som luftet sin firbente venn i vannkanten.

Vi parkerte med fronten mot et blått Kattegat og nøt den første kvelden i Danmark mens mørket senket seg langsomt over hav og strand, til slutt var det bare lysene fra skipene langt der ute som var synlige i nattemørket. Neste morgen steg sola opp av havet allerede klokka seks, litt tidlig for en tur langs den palmeløse stranden. Turen tok vi etter frokost, før vi satte oss i Hymeren og dro i vesterled mot Bulbjerg, Jyllands eneste klippe.

Jammerbugten Camping hadde god plass til oss. Vel framme ble det en matbit før syklene kom fram og vi satte kursen utover mot Danmarks eneste fuglefjell, bortsett fra dem som finnes på Bornholm. Sykkelturen utover gikk delvis på asfaltveier, og delvis på grusveier gjennom klitplantasjene, før vi tråkket oss opp den siste bakken til parkeringsplassen ved klippeformasjonen.

Palmestranden i Frederikshavn - venter bare på at palmene skal skape sydlansk stemning
Stråparasoller og fargerike stoler står klare til å ta i mot sommerens badegjester
Stranden omkranset av rullestein og marehalm, og med to overnattende bobiler og en campingvogn
Bølgebrytere langs stranden
Snart skal palmene pryde stranden igjen
Fin plass for overnatting ved Frederikshavn

Så var turen kommer til Bulbjerg, fuglefjell og Jyllands eneste klippe. Vi syklet de 8 kilometrene fra Jammerbugten Camping og ut til klippeformasjonen. Heldigvis iført vindtett tøy, vinden tok skikkelig tak på toppen av den 47 meter høye klippeformasjonen.  Etter å ha blitt blåst nesten overende på toppen, tok vi oss ned til stranden via trappene, her var det adskillig lunere. Sett nedenfra er Bulbjerg en mektig fjellformasjon som hever seg høyt over stranden, og med måker hekkende i fjellsiden ut mot sjøen.

Utsikt ut over det frådende havet fra toppen av Bulbjerg
Bulbjerg har sin krigshistorie - her bygde tyskerne en bunker under krigen
Stairway to heaven - eller iallefall til toppen av klippen
Bulbjerg kalles også for Jyllands skulder
Havet bryter stadig løs steiner fra klippen, som en kreativ sjel har laget en varde av
Før syklene ble parkert tok vi turen ut til det lille fiskerleiet Thorupstrand litt nord og Bulbjerg