Trollhättans stellplass med nærhet til Saab Car Museum og et eventyrlig sluseområde – her tilbragte vi et par flotte dager som gav oss innblikk i historien om både Saaber og sluser.

I grått og trist regnvær kjørte vi fra Vita Sandars Camping og ned mot Trollhättan.  Vi fant fram til stellplassen i byen med det flotte sluseområdet  som nærmeste nabo.  Stellplassen var helt tom for biler da vi kom, men da dagen var blitt til kveld stod det nok 6-7 biler parkert, deriblant en bobilfrue fra facebook-gruppa med samme navn – et hyggelig treff.

Som mangeårige Saab-eiere måtte vi avlegge Saab-museet i byen et besøk.  Det var jo i Trollhättan disse bilene ble produsert i sin tid.  Artig å vandre blant gamle og nye biler, hvis produksjon nå foregår i Kina.

Regnet gav seg, dagen etter opprant med fint og klart høstvær.  Fra stellplassen var utsikten i dag en helt annen enn i går.  Da var det bare å sette seg på sykkelsetet for å utforske det unike sluseområdet som startet et steinkast fra bilen.  Vi tilbragte flere timer i området denne dagen, vandret langs Göta Älv og fikk innblikk i historien om slusene i Trollhättan, fra den første ble bygget rundt 1800 tallet og fram til dagens moderne sluser som kan ta båter opptil 90 meter.

Parkert på Trollhättans stellplass med flott utsikt til sluseområdet
Fint tilrettelagt langs slusene

Saab Car Museum – en vandring i histiorien til disse bilene fra den første Saaben ble produsert i Trollhättan på 40 tallet og fram til konsernet gikk konkurs i 2011

Her står de på rekke og rad – både i gammeldags og i moderne versjon
Saab 900 – fantastisk flott bil
Og en litt eldre utgave

Vi har satt oss på syklene for å utforske sluseområdet rundt Trollhätte Kanal, som er delvis gravd ut av mennesker for å kunne ha en led for skipstrafikken mellom Vänern og Göteborg.  Båtene kunne nemlig ikke forsere Trollhättefallene i Göta Älv.  Vi fikk en uforglemmelig vandring gjennom området innrammet av strålende høstvær

En av slusene som brukes i dag med Slusekafeen fint beliggende ved siden av
Kraftverket som utnytter vannet i Trollhättefallene
Trollhättans vakre kirke som pryder bredden langs kanalen
Litt av kraftverket ved elvebredden
Fint område ved kraftverket
Ingen kanal uten vippebro
Ved bredden av Göta Älv
Fine høstfarger langs bredden
Gammel steinbro som krysser kanalen
Idyllisk langs elvebredden
Flott gammel bygning langs kanalbredden

Vi har utforsket området langs elva og kanalen opp mot kraftverket og Trollhättefallene, som er tørrlagte.  Dessverre fikk vi ikke muligheten til å se fossene sluppet fri, da dette skjer bare i sommersesongen.  Vi fortsetter vandringen tilbake i sluseområdet, som nesten er som en vakker park å regne.

Kanalbåten Elfkungen liggende ved kai
En av de gamle slusene som ikke er i drift lenger
Solid gammel sluseport
Høstløv i en forlatt sluse
Ett av de tre sluseløpene i Trollhätte Kanal
Vannet i slusa renner ut i Göta Älv
Fine områder rundt de gamle slusene
Så fin kan høsten være
De gamle sluseportene ble godt vedlikeholdt
Flott område til å bruke beina i…..
Den aller eldste slusa i Trollhättan fra starten på 1800 tallet
De gamle sluseveggene – forlengst tilgrodd av vegetasjon
Og her er den nye tid – med moderne sluser som kan ta båter opptil 90 meter lange

Høstferien er over – og med den siste turen av Hymerlivet for i år.  Ferja venter på oss i Strømstad for å ta oss over til Sandefjord og hjem igjen.  Men før vi kom så langt stoppet vi siste natta på Lagunen Camping der vi startet, før ferden over Oslofjorden og tilbake til hjemlige trakter.

Hymerlivet 2018 er histore – bilen skal nå klargjøres for den mørke og kalde årstid og overvintre i garasjen mens vi ser tilbake på årets turer og gleder oss til en ny vår

Takk for i år !